Välkomna att titta i min klotter- och bilderbok.
En slags fotoblogg, där bilderna lever sitt eget liv.
De blir till vad du som betraktare ser i dem,
därför är de ofta utan kommentarer.
Samtidigt är de ofrånkomligen en spegling både av mitt sätt att se på de motiv jag avbildar
och mitt eget sinnelag.
Ibland är de mest ett uttryck för det senare.
Ibland kommer jag, att delge er mina funderingar
och ibland kommer det att bli minnesanteckningar
om såväl mina misslyckanden som ev. framsteg i mitt fotograferande.



Klicka gärna på bilderna,
så öppnas de i ett större format i en lightbox.




Välkommen också,
att kika in på min nya fågelblogg,

Mina fågelfoton.

som jag nyss gett vingar.

Där ska jag samla ihop ett urval av mina fågelfoton
0ch presentera dem artvis i alfabetisk ordning.


tisdag 3 december 2013

Trollspö


 


Mina problem fortsätter.

Mina dataditon likaså.
 
Har sedan läänge varit orolig för min dator.
Lämnade in den för översyn
och fick tillbaks den med orden, att problemet var alla mina bilder.
 
Datorn är alltså vare sig så väldigt gammal
(i mina ögon men som dator gäller kanske i och för sig andra kriterier)
eller full.
 
Men den har varit seg, hängt sig och vägrat att öppna program och bilder.
 
Det var alltså 'bara', att börja gallra bland bilderna.
 
Vilket alls inte varit 'BARA'.
Timmar, dagar och inte minst nätter har vikts åt uppgiften.
 
En hel del bilder har flyttats över till en extern hårddisk
Många bilder har kastats men lika många tillkommit under tiden.
 
Ännu flera bilder har inte gått att kasta....
Dels har jag svårt att kasta bort bilder
och
dels har datorn inte velat hjälpa till.
Bilderna har inte g å t t  a t t  k a s t a.
 
Och igår dog den externa hårddisken när jag höll på att flytta dit ännu mer.
Ridå.
 
Alla mina trädgårdsbilder fanns på den.
 
Som tur är (hoppas jag. Peppar, peppar..),
har jag under tiden då och då lagt över bilder på en enklare disk.
 
Rörigt och oorganiserat men dock.
Nu gjorde jag ett stickprov på ett datum och fann denna bild.
I alla fall.
 
Plötsligt framstod den lilla disken som ett räddande trollspö.
Hur mycket arbete, som krävs för att få ordning på bildarkivet vågar jag inte tänka på.
Än mindre tanken, på vad som ev. inte går att rädda.
 
 
 
 
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Eländes elände... Lämna in din externa hårddisk till någon som verkligen kan datorer! Det gjorde vi med dotterns dito och han lyckades flytta över alla bilder etc. till en ny extern. Behöver jag säga att dottern var överlycklig efteråt / Kram gittan (vars dator förmodligen har samma problem, för många bilder...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söta Gittan, jag hoppas, bönar och ber......
      Under tiden har jag googlat och förhört mig. Diskuterat med sönerna, som är duktiga på området.
      Om inte filerna är skadade går det, att rädda dem utan att ruinera sig.
      Annars är det proffslab som gäller, där information plockas ut i ett riktigt 'pincettjobb'.
      Vilket är dyrt.
      MYCKET dyrt.

      Om du vill berätta var dottern fick hjälp och till vilken kostnad är jag förstås tacksam.
      Jag tror inte på under men om det finns en väg, att rädda alla mina trädgårdsbilder (bl.a.) är jag beredd att sälja min.....
      Kram

      Radera
    2. Vi lämnade in den till en privatperson som är oerhört duktig på området. Jag ska höra med maken om jag kan vidarbefordra hans namn till dig. Vi känner honom inte utan det är via makens "kollegor" som anv. honom till sina företagsdatorer. Jag återkommer / Kram gittan

      Radera
    3. Tack du rara! Jag har förvisso två duktiga söner med både programvara och dockningsstation men frågan är om det räcker. Dels räcker deras tid inte till. (Och jag tror inte heller, att de riktigt inser hur mycket bilderna betyder för mig.) och dels är jag osäker på om HUR duktiga de eg. är... Dessutom är jag rädd för att det kravs lab för att rädda mina filer. Eftersom ni inte känner mannen, som hjälpte er kan vi kanske vänta tills sönerna gjort en bedömning av läget. Om du ändå vill och kan förmedla din kontakt är jag förstås tacksam och i så fall kan du använda min mailadress, som är angiven högts upp till höger under Kontakta mig.
      Kram Eva

      Radera
  2. Dessa datorer! Tacka vet jag den svartvita eran. De fotona står sig fortfarande. Bara att kliva in på Fotografiska museet i Stockholm så förstår man.
    (Jag har två externa hårddiskar, alltså både livrem och hängslen. Tänk, att man ska behöva.)
    Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, de gamla negativen har nog större överlevnadspotential än våra digitala filer.
      (Behöver jag säga, att jag dessutom avundas dig din förmodade närhet till Fotografiska...?)

      Det trista i kråksången är, att jag flyttade över material till en extern hårddisk medan den gamla datorn fortfarande lever
      samt, att det material jag trott mig säkra på ytterligare en extern hårddisk, visade sig endast innehålla tomma filstrukturer.
      Praktisk taget alla trädgårdsbilder från 2007 fram till 2012 är ev. borta.

      Iiiiiiiiiii........iiH


      Jag blir galen.

      Tack för dina rader!
      Kram

      Radera